نقدی بر مطلبمحمد خاتمی نوستالژی ایرانیان منتشره دریزدفردا :
یزدفردا -وارده یک فردائی "سالها پیش دکتر سروش به نکته بسیار جالبی در مورد نوشته های فقها اشاره کرده بود.او ضمن گنگ و مبهم خواندن اغلب نوشته های فقهی مدعی می شود که روحانیت درطول تاریخ همواره نوشته های خود رابا استفاده از زبانی خاص (که اغلب عربی است) در هاله ای ازابهام و تقدس می پیچدوبا این کارسعی درپنهان داشتن محتوی ضعیف این مطالب دارند
به این چند جمله دقت کنید
"اگرمنسی جهر باشددرصلوات جهریه واخفات درصلوات اخفاتیه باشدمثلا"اجهرفی موضع الاخفات یااخفت فی موضع الاجهارنسیانا"یعنی بعدازآنکه فاتحه الکتاب را تمام کرد و واردجزء بعدی شده،متذکر شده که نسیانا وظیفه اش اجهاربودکه اخفات کرده یا برعکس"........
و
"امابعداز فعل منافی به غیر حدث مثلا اگراستدبار قبله باشد،آیا قبله جزءعقدمستثنی است وموجب بطلان صلات می باشد؟استنادابه قاعده لاتعاد و نسیان سلام قبل از فعل منافی وقبل از سکوت ماحی صلات موجب قاعده محل است و باید بیاورد.اما غیر این حالت نسیان سلام بعد ازفعل منافی بعدازسکوت ماحی صلات،چون فعل منافی در صلات واقع شده است،نمازباطل است و بایددوباره بیاورد.لکن بطلان صلات به واسطه ترک تسلیم نیست بلکه به واسطه وقوع فعل منافی در صلات است......
شماره 13 فصلنامه متین مقاله "قاعده لاتعاد" از آیت الله موسوی بجنوردی
اما ظاهرا عده ای با افتادن از آن سوی بام تلاش میکنند تاجهل و نادانی وناتوانی خود دراندیشیدن و نوشتن را با استفاده ازکلمات پر طمطراق و درعین حال بی معنی بپوشانند
این عده با استفاده از شیوه فقها اما اینبارباکلمات لاتین می کوشندکه به خواننده بقبولانند که انسانهایی فرهیخته هستند .
نوشته زیر یکی از این تلاشهاست.
......"مرداد۱۲۸۵(انقلاب مشروطیت) ۳۱تیر۱۳۳۱(انتصاب مجدد دکتر مصدق به نخست وزیری)۲۲بهمن ۱۳۵۷(پیروزی انقلاب اسلامی ایران) دوم خرداد۱۳۷۶(انتخاب سید محمد خاتمی به ریاست جمهوری) نقاط عطف درخشان و بیادماندنی ملت ایران محسوب می شوند.دوم خرداد ۱۳۷۶می توانست به رنسانس ایران تبدیل گردد ولی متاسفانه افراط وتفریط مشرق زمین یک بار دیگر گریبانگیر ایران شد وروند دموکراتیزاسیون واصلاحات را در ایران عقیم نمود. با وجود این بنا به اظهار نظر بسیاری از جامعه شناسان ، الیتها ، اقتصاد دانان و مردم دوران اصلاحات ، دورانی بسیار درخشان بود. دورانی که محمد خاتمی توانست المانهای جامعه مدنی (civil society) یعنی ازادی بیان واندیشه ، ایماژ ودیپلماسی ، تاسیس سازمانهای غیر دولتی (NGO) ، دسانترالیزه نمودن قدرت سیاسی ، پلورالیسم را بطور نسبی در جامعه و دولت تزریق نماید. البته استراکچر سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ایران همانطوری که تحمل اصلاحات قائم مقام ، امیر کبیر ودکتر مصدق را نداشت در مقابل اصلاحات محمد خاتمی نیز از صبر وحوصله لازم برخوردار نبود. روند دموکراتیزاسیون در کشورمان همانند دو امدادی است نه دو صد متر. دموکراسی یک شبه بوجود نمی اید ممکن است قرنها طول بکشد تادموکراسی در کشوری نهادینه شود. همانطوریکه این مهم در انگلیس وفرانسه اتفاق افتاد. بایک نگاه کلی وپریودیک می توان دموکراسی رادر کشور نهادینه کرد"...........
رنسانس ایران،الیتها،المان،ایماژ،دسانترالیزه نمودن،استراکچر سیاسی،پریودیک
نویسنده نوشته هایی را دیده است که در آنها ازواژه های لاتین استفاده میکنند اما به این نکته پی نبرده است که هنگامی از کلمات انگلیسی استفاده می شود که یا معادل فارسی برای آن واژه نباشد یا معادل مورد نظر مفهوم اصلی را به طور کامل به خواننده منتقل نکند .تمامی کلمات به کار رفته شده در متن بالا معادل فارسی دارند و معادلها نیز کاملا مفهوم واژه اصلی را می رسانند.
یزدفردا
-
نویسنده : یزد فردا
-
منبع خبر : خبرگزاری فردا
http://www.yazdfarda.com/news/af/14886/
چهارشنبه 16,ژوئیه,2025